Materialistický svetonázor v základoch vzdelávacej sústavy, v školstve. – Úlohou školy je pripraviť najmladšie pokolenie do života, do sveta, na život vo svete. Lenže už tu, v základoch školstva, sa pohybujeme celkom v rovine svetonázoru. Vari možno pripravovať niekoho na život vo svete, a nemať pritom na svet žiadny názor? Do akého sveta sú žiaci v škole pripravovaní? Na život v akom svete? Štát predpisuje určité požiadavky na túto výchovu, a deje sa tak bez toho, že by musel najprv predstaviť, vyznať(!) ten názor na podstatu života a sveta – svetonázor –, z ktorého sa pritom vychádza.

            Obsah

 

Úvod

Vyjadrenia

Literatúra

Linky

Pomoc a spolupráca

 

 

 

    Na stranke sa pracuje.  

Stránka je "vo výstavbe".
 

 

Žijeme v krajine, kde zhruba 80 percent obyvateľov sa hlási ku kresťanstvu. Títo rodičia by asi ťažko boli ochotní zveriť svoje deti do výchovy moslimom alebo hinduistom. Pri všetkej úcte a ekumenizme, hoci aj pohľad iných náboženstiev na svet je duchovný, ani to nestačí keď ide o niečo tak závažné, ako je výchova vlastných detí. Zároveň však tí istí rodičia, rodičia s idealistickým svetonázorom, celkom pokojne a bez pocitu zanedbania zveria svoje deti do výchovy materialistom, ktorí nemajú ani natoľko duchovný pohľad na svet, ako príslušníci iných náboženstiev, a ktorí pri tvorbe osnov vychádzajú z neduchovného pohľadu na svet. Niektorí občania si aj uvedomujú nenormálnosť takéhoto usporiadania, ale keď na tieto veci poukazujú a dožadujú sa nápravy, odpoveďou je im neraz len neústupnosť úradov, bez nejakého dostatočného zdôvodnenia.

 

Právo na nematerialistické školstvo.

 

Riešenie vidíme v jestvovaní a uskutočňovaní(!) zákonov, umožňujúcich slobodu voľby v rôznych oblastiach ľudskej činnosti – vrátane vzdelávania – na základe svetonázoru. Teda nie len zákonom deklarované prednostné právo rodičov na výchovu svojich detí, ale aj skutočná možnosť toto právo uplatniť v svetonázorovo pluralitnom školskom systéme.

 

Z tých istých dôvodov, pre ktoré dnes v slobodnej a demokratickej krajine nie je možné jednotné štátne náboženstvo, cirkev či svetonázor, z tých istých dôvodov nie je možné ani jednotné štátne školstvo.

   Vyjadrenia

 

 
"Niektoré školy buď zmenia názor a filozofiu, alebo zaniknú."

(Ján Mikolaj, minister školstva SR) (Viac...) (dokumentácia, jpg, 248 KB)

 

 

 

 

 

   Literatúra

 

 
Peter Kmetek: Školstvo, štát a svetonázor. (2 strany, pdf, 103 KB)

 

 

 

 

 

   Linky

 

 

 

 

Aliancia ELIANT – za zákony umožňujúce slobodu voľby podľa svetonázoru.

Európska aliancia iniciatív aplikovanej antroposofie / ELIANT. Jej cieľom je vytvoriť orgán pri Európskom parlamente v Bruseli, ktorý by bol primeraným partnerom pri presadzovaní zákonov, umožňujúcich slobodu voľby na základe svetonázoru v rôznych oblastiach ľudskej činnosti – napr. v školstve, v zdravotníctve, poľnohospodárstve a pod. – aby mohli slobodne jestvovať rôzne prístupy vychádzajúce nielen z materialistického pohľadu na svet, ale aj z duchovného. (Viac...)

 

 

 

 

 

   Pomoc a spolupráca

 

 

Uvítame vaše návrhy, tipy, články, upozornenia, odkazy, preklady, citáty a pod. – skrátka spoluprácu najrôznejšieho druhu na tejto téme. Ozvite sa nám...

 

Všeobecnejšie možnosti pomoci a spolupráce, tzn. aj v iných aktivitách Hnutia Bdelosť: napr. pomoc s časopisom, pomoc bezdomovcom a pod.